View Single Post
Hei sveis.

Noen av dere som fikk med dere programmet på national geographic channel på tirsdag kl. 22:30 om afghanistans heroin? Det var et veldig bra program i mine øyne, som handlet om hvordan heroinen ble laget, hvordan den ble smuglet, og hvordan den havnet hos sluttbrukerne.

Med på programmet, var Joakim og Trine (?) fra Oslo. Joakim har vært addicted selv i et år sa han. Trine snakket ikke i det hele tatt, og var tilsynelatende i heavy heroin rus gjennom hele programmet.

Må si at det var hjerteskjærende å høre på Joakim når han skakket med filmcrewet. Han snakket på engelsk, i skikkelig Petter Solberg-stil, men han virket egentlig veldig intelligent, og kunne mange engelske ord som jeg ikke kan etter vanlig skolegang og to år videregående. Jeg synes det er så synd at Joakim er der han er nå når jeg ser på han. Han er sikkert en kjempe grei kar som er smart og snill, men kan ikke få seg noe jobb på grunn av misbruket som han virkelig sliter med. Kom nesten på gråten når han beklaget seg for familie og tidligere venner.

På programmet tror jeg at de sa at det var 7000 avhengi personer i Oslo tror jeg. Synes det hørtes veldig mye ut...

Etter programmet fikk jeg ihvertfall mye større overblikk over hvordan en heroinmisbruker har det daglig - bruke all tid på å selge blader til en ny fiks.

Hele greiene med denne anhegiheten synes jeg er veldig ekkelt. Så på blodårene til Joakim at de var helt ødelagt, og han var tynn og fjasen. Det samme med Trine.
Noen tok til og med av seg sokker for å sette sprøyten i tærne... ekkelt.

Fellesnevneren på alle de heroinmisbrukerne jeg så på programmet, merket jeg på øynene. Ingen av de hadde noe som helst livsglimt i øynene. Helt utrolig triste øyne. Og slik var det med de alle - fra Amerika til Norge...

Så du programmet? Har du ofte møtt på mennesker som Joakim og Trine i Norge?
Selv bor ejg i Bergen, og ser nesten aldri så ødelagte mennesker...