View Single Post
Jeg har vært i både Israel, Palestina, Syria, Jordan og følte meg så uendelig mye mer velkommen i de andre landene enn Israel. Fikk noen spørsmål om hvor vi var fra og når vi svarte Norge så ristet mange bare på hodet. "Norway...? Nooo way!" fikk jeg høre da jeg ville kjøpe noe i en bod... Prøver ikke å si at det er synd på meg, men hvordan tilstandene er der nede.

Var på en tur langs separasjonsmuren ("sikkerhetsgjerdet") og så hvordan folk levde og det var ganske sykt. Israelittene som tømmer søppel tar for eksempel ikke med seg søplet der det bor palestinere så det kan bli liggende i flere uker før det blir hentet.

En norsk dame som bodde på Vestbredden og drev et hotell der skulle gifte seg med en palestinsk mann, men fikk ganske klare signaler fra israelsk hold om at det ikke var en god idé. Hun trosset dette og giftet seg og noen dager etter hadde IDF bombet ut hotellet hennes og satt opp et gjerde med vaktpost rundt for å sikre at ingen skulle bygge det opp igjen. Dette er bare en av mange historier.