View Single Post
Bratsj: Dette er ikke kritikk, bare en liten tankespinn jeg vil dele med deg

Dette midlet du søker er allerede framstilt, og i terapiens form kalles den for total avholdenhet. Jeg vet mange vil være uenig i meg, ihvertfall en - men jeg kan forsøke å forklare det på den måten jeg mener, kortest mulig:

Et konsum av rusmidler er avhengig av diverse faktor for å kunne defineres som måteholden og fornuftig bruk, dette ansvaret ligger på hvert enkelt individ og vil også variere fra person til person. Uansett rusmiddel, er det en særdeles tynn grense for når vårt inntak bikker over til det problematiske ved rus - nemlig det som kalles misbruk. Faktor i dette forholdet er når skillet mellom måtehold og såkalt uvettig bruk er tilnærmet visket vekk, det vil si at brukeren ikke lenger evner å kontrollere sitt konsum.

Og her starter problematikken. Jeg skal forsøke å legge fram et bilde som alle forstår, ikke bare du og jeg:

Den evige karusellen er en grei beskrivelse av hva som skjer når vår konsum av rusmidler endrer seg fra såkalt vettug bruk til misbruk, den beskrives som en ond sirkel - eller en karusell. Sålenge du er del av denne karusellen forandrer historien seg ikke, den daglige rutinen din vil alltid ligge i å søke den etterlengtede rusen - på godt og vondt. Problemet er allerede oppstått, og de uheldige forholdene som følger med dette problemet vil ingen ende ta - slik er denne sirkelen. For å kunne bryte denne sirkelen, er det visse krav man er nødt til å sette seg selv. Her følger et lite eksempel der jeg hopper over noen detaljer som ikke trenger bety så mye i beskrivelsen min:

* Sirkelen har en start, det er dette i terapeutisk sammenheng sidestilt med årsak. Årsak kan være så mangt fra person til person, men felles for alle er at denne årsaken tar aldri slutt.

* For å avslutte "årsaken" så må en lete etter grunnen til "årsaken". Denne grunnen kalles for triggering. Nå leter vi dypt etter påstander for å ruse oss, og skal deretter bearbeide disse påstandene sammen i terapeutisk sammenheng.

* Påstandene for å ruse seg kalles i terapien unnskyldninger, og skal dermed være avgjørende faktor for at karusellen aldri stopper.

Med andre ord finner en rusmisbruker alltid på en unnskyldning for å fortsette å ruse seg, det er ikke som så mange tror at en rusmisbruker kan gå fra misbruk til vettug bruk - det stopper ikke karusellen, den senker muligens farta på karusellen, men du har ikke stoppet den - som i enhver terapeutisk behandling er målet!

For å oppnå målet etter endt behandling, er det viktig å unngå årsak eller triggering. Den forenklede teorien bak dette er at sirkelen er nødt til å stoppe engang, og beste måten etter avvenning er å ikke starte igjen! Dette kalles total avholdenhet, siden det fins så mange faktor i samfunnet som kan triggere til en ny runde med karusellen.

Avvenningen sidestilles med at du har stoppet karusellen, men du har ennå ikke hoppet av. Først når du har hoppet av, så er du rusfri. Rusfri er derfor din endestasjon, og skal for alltid bli det. Når du nå forholder deg rusfri, er kravene at du ikke oppsøker forhold som trigger ditt rusbehov, eller kan være med å skape nye behov - som foreksempel en annen type rus, la oss si hasj!

Hasj kan være ufarlig og av null betydning hva avhengighet på det rusmidlet utgjør, men den er en stor triggeringsfare for din historikk som alkoholiker. Det vil si at klarer du å avvenne deg fra alkohol med hasj eller cannabis, er du fortsatt oppå karusellen - du har ikke hoppet av! Du venter bare på en ny runde, og som all triggering er det bare et tidsspørsmål før karusellen starter igjen.

Teorien er så enkel at hvis karusellen starter igjen og du ikke befinner deg på den, så er du heller ikke del av den onde sirkelen. Du kan faktisk kikke på karusellen som svinger sin evige sirkel, men du kan når som helst gå vekk derfra - uten at karusellen stopper. For du har allerede hoppet av.

Tanken på at et kjemisk middel skal på magisk vis fjerne all rusbehov er velkjent drømmetenkning og for alle som har opplevd de negative effektene, som du og jeg, vet at det er et helvete vi ikke unner noen andre. Men fakta er at de er ikke på den karusellen - og kun du som person kan bestemme om du ønsker å hoppe av den eller ta en ny runde til..