View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Bratsj
Ja, jeg rører ikke bilen lenger. Den har stått under pressenning i tre år. Ble nemlig tatt en gang til, og mistet førerkortet "for alltid". Det var heller ingen stor sak, men jeg hadde kranglet med dama, og bestemte meg for å dra til ei annen. Underveis skjønte jeg hva slags galskap jeg holdt på med, og parkerte på en stor parkeringsplass for å legge meg til å sove. Kom ikke så langt. Dama hadde ringt politiet og dett var dett.
Etter hva jeg forstår, så skal ikke Subutex/Methadon gi garvede heroinister noe særlig rus. Men det jeg ikke forstår da, er hvorfor folk er villig til å kjøpe dette på gata. Jeg har hørt priser på opptil 400 kr. for en Subutex. Det må da være galskap å betale så mye for noe som ikke virker? Og å kjøre på det virker da helt urimelig? Methadon skal være enda sterkere etter hva jeg har fått vite. Men det finnes Methadon-brukere som til og med har sjåførjobb.
Kan noen forklare meg dette?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår hva du mener, men som jeg har skrevet tidligere så er det ikke de "narkomane" som blir ruset på disse preperatene, men de som er på vei til å bli det.
En heroin misbruker som går over til å bruke Subutex vil bare bli frisk og funksjonabel i hverdagen, uten å bli ruset. Det kan være at personen vil kjenne en liten rus helt i innkjørings fasen av stoffet, men da får personen ei heller kjøre bil eller operere motoriserte kjøretøy eller maskiner.
Rusen vil imidleritd avta veldig raskt, og når kroppen først har vendt seg til stoffet -> Vil personen ikke lenger bli ruset. Det samme gjelder for Metadon.
Men for Metadon finnes det mange forskjellige mg. styrker. Hvis en person overstrider sin dosering, eller anskaffer seg høyere mg. styrke enn legen har anbefalt vil personen kunne føle litt rus.

Problemet med dette er jo at personen bare ødelegger for seg selv. Som du sier er det folk som bruker Metadon som har sjåfør jobber.
Jeg tviler sterkt på at en "narkoman" som har fått skikk på livet sitt, går på Metadon behandling og har fått jobb -> Ønsker å ødelegge dine sjanser med å trikse å mikse med doseringen for å bli bittelitt ruset.
Men, dette skal jeg selfølgelig ikke utelukke. Men min personlinge mening er at er bra dum hvis de fucker til noe slikt. Men jeg vet jo at dette er noe som skjer.
Men, har personen vært ærlig under ansettelsen, vil det ikke være rom for å være ruset på jobb. Dette ville garantert arbeidsgiver raskt funnet ut av også. Noe som kan resultere tap av behandling. Dette er så vidt meg bekjent ikke noe ønske tenkning.

De som kjøper Metadon og Subutex på gaten er gjerne dem som synest at Heroin er et mye skittnere stoff enn begge de to nevnte, derfor misbrukes det medikamenter i stedetfor.
Jeg tror at mange unge går med tanken at de ikke vil bli fysisk avhengig fordi de ikke bruker Heroin.
Det ligger en slags falsk trygghet bak disse legemiddlene, nettop fordi "man kan jo få dem av legen".
Jeg tror dette er den største misforståelsen blandt unge som søker rusmiljøene i dag.
Det er "ingen" som ønsker å bli som han med Heroin sprøyten i armen, så derfor snortes det heller Subutex eller drikkes Metadon for en liten (til - god) stund, før rusen avtar og de fysiske plagene kommer på banen.

Når det er sagt, er det jo de Narkomanene som selger Subutex og Metadon som ikke bruker dette til den behandlig det er ment for.
De som står på gaten å selger dette, bytter det ofte til seg i "dop" eller i penger for å kunne kjøpe "dop".
De som bytter bort medisinen sin vil du tvilsomt se bak rattet av en bil, ettersom de garantert ikke har penger til en bil engang. De vil heller ikke ha noe fordel da det gjelder jobb søking.
De som bytter bort medisinen sin, gjør jo garantert dette fordi de ikke får rus av dette selv lenger og ønsker noe sterkere i pelsen.
Sist endret av spQ; 22. januar 2008 kl. 13:06.