View Single Post
Hadde tenkt å holde meg unna denne diskusjonen fordi jeg syns den er meningsløs, men faen heller.
Hyys klarte å provosere meg.

Jeg ble innkaldt til sjøforsvaret nå i januar, skulle avtjene tjeneste på madla. En gang i tiden hadde jeg lyst til dette opplegget med forsvaret. Når jeg var ferdig med læretiden min (for fire år siden) ble jeg innkladt gledet meg helt villt. To uker før jeg skulle inn fikk jeg en telefon fra dem og de sa jeg ikke trengt å møte opp. De hadde innkaldt for mange så de som var i jobb skulle få slippe. Men jeg ville inn og prøvde å si alt for å komme inn men neida.

Nå fire år etter ble jeg kaldt inn på nytt. Og jeg tenkte hva faen, ringt dem og spurte hva greia var og nå trengte de noen med min utdannelse i forsvaret (elektriker). Og da satte jeg meg på bakbeina. Jeg hadde nettopp fått meg ny jobb som jeg trives veldig godt i, og jeg syns jeg gjør noe nyttig. Jobben kan ikke miste meg, eneste elektrikker med gr.L sertfikat så det er kun jeg som kan gjøre jobben med 48-400v. Pluss at jeg har vært langtidssykemeldt pga kneet. Sendte inn legemelding og et brev fra jobben om å revurdere å ta inn meg. Men svaret var nei, jeg måtte møte opp på madla 9.januar.

Dagen kom og jeg møtte opp. 8timer på et tog fra oslo. Vi skulle møte opp på madla kl 8 og forsvaret skulle stille med busser fra tog stasjonen. Forsvaret klare å stille med en jævla buss for alle oss som kom fra oslo. Endte opp med venting på 40min i regnet.
Når vi kom opp endte gikk alt sin gang, mye venting og tull før vi ble delt inn i grupper. Jeg kom da på "delta" gruppa, altså de som mente de skulle få lov til å dimme.
Etter en god del timer var det endleig min tur til å komme inn til legen. Han ber om personnr og det får han. Legen tenker litt også sier han 24år ja, du har ikke mye lyst til å være her, og ærlig svarer jeg nei. Du har sikkert en legemelding også da. Jepp det hadde jeg. Uten å se på den blir jeg tjeneste udyktig og blir sendt hjem. 8Nye timer på toget.

Skrev dette for å sette lys på hvor ubrukelig forsvaret kan være, og hvor mye penger har det ikke kostet å frakte meg ned dit for så å bli sendt hjem igjen?

Og hyys.
Selv om jeg ville slippe unna mener jeg at jeg har en jobb for mannfolk. Og derme er kvalifisert til å kalle meg mann. I den jobben jeg har klatrer jeg i master i alt fra 20m til 110m. Og det går det ikke akuratt noe heis opp. Og når jeg endelig er oppe skal jeg også få gjort noe arbeid der. Gjerne på utsiden av masta. Det er ikke akuratt en jobb for "pingler" som du så fin kaller dem.
Jeg er ofte på telturer i skogen, sommer som vinter. Og hvis man har kviser så er man nerd og bare sitter inne da eller? Rambo er vel kanskje en ekte mann også da eller? Hvis du ikke tok spøken, har du sett litt for mye film i dit liv?
Jeg flyttet ut fra mor lenge før jeg skulle inn i forsvaret, og jeg har lært av mor åssen jeg skal vaske klærne mine, meg selv og leiligheten. Jeg klarer til og med å stå opp klokken 06.30 hver dag og re opp senga mi. Helt utrolig ikke sant?

Nei hvis folk bedere ting å gjøre syns jeg de skal få slippe forsvaret og siviltjeneste. Gjør de noe nyttig som å jobbe eller gå på skole syns jeg folk skal få lov til å gjøre det uten å måtte sette livet sitt på stopp i et år.
Forsvaret får heller ta de som er motiverte og klare for forsvaret, tror ting hadde blitt mye beder på den måten.

Dette ble kanskje litt lenger enn det jeg hadde tenkt menmen.