View Single Post
Sitat av Daskeladden
Om et tog har sporet av og det har valget mellom å kjøre inn på et spor med ETT menneske i sporet eller et annet spor med seks mennesker, så velger man å drepe det ene mennesket i stedenfor 6. Da blir man sett på som en helt etterpå. Det finnes mange mennesker i donorkø i dag. Om jeg dreper et menneske hvor organene til offeret kan redde 6 andre, så er jeg en morder.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er 6 liv verdt mer enn 1 liv! men om 1 liv er verdt like mye som 1 annet liv er en annen diskusjon.

selv mener jeg det er relativt, men kan sees ut fra et samfunnsetisk-perspektiv. Jeg vil derfor annta at en krigsførers liv ikke er så mye verdt som en fredsmegler sitt liv.

altså, en som er med på å fremme fred, vil jo ha ett visst antatt "reddet-liv" på samvittigheten, mens en som er med på å fremme krig, vil ha det motsatte på samvittigheten sin!

et annet perspektiv: en som er aktiv ute og går mye i fjellet og er lykkelig , vil jeg også påstå har et liv som er mer verdt enn en som sitter forran PC'en og deltar aktivt på forumer døgnet rundt. (jepp, skaut meg selv i foten)
Sist endret av hyys; 17. januar 2008 kl. 10:50.