View Single Post
Ja, hva mener du? Er alle mennesker like mye verdt? Er kongen eller statministeren like mye verdt som en terrorist i Al Quida?

Hvordan vil du vurdere et menneske sin verdi?


Er det penger mennesket koster eller tilfører samfunnet?
Sammenligning: Fyllik - Statminister

Er det de sosiale og følelsesmessige båndene til menneskene rundt som måles?
Sammenligning: Din mor - En eremitt

Er det personens godhet, omtanke, (la oss kalle det Mor Theresa-faktoren)?
Sammenligning: Kim Jong-Il - Valgfri nobelprisvinner

Er det om mennesket lever livet sitt til det fulle potensiale (og hva dette potensialet er)?
Sammenligning: Paris Hilton - Gjennomsnittlig innbygger i Moldova (hun har større potensiale, hun kan reise hvor hun vil, treffe hvem hun vil, oppleve mer)
Sammenligning: En rik gjerrig person - En rik person som bruker pengene på å oppleve ting (Begge har samme potensialet, men den som bruker pengene har et mer innholdsrikt liv, utnytter potensialet sitt bedre)

Er det kvaliteten på livet?
Sammenligning: En person som har en sykdom som forringer livskvaliteten - En frisk person

Er det lengden av livet som gjenstår?
Sammenligning: Et barn - En voksen


Subjektiv - Objektiv
Er det en person som kjenner personene som skal avgjøre verdien blir det subjektivt. Du ville aldri kunne rettferdig verdsette din mor mot en annen sin mor.
Du ville ikke kunne rettferdig sammenligne Norges konge mot dronningen av England (med mindre du gir en god f... i begge)
Personlig er mitt liv verdt mer for meg enn ditt. Always looking out for number one.

Objektiv
Få noen helt utenforstående til å ta avgjørelsen.




Personlig mener jeg at alle mennesker som individer er like mye verdt, men det er mennesker som gjør en god innsats i samfunnet som f.eks Fridtjof Nansen så mener jeg at disse er mer verdt en f.eks Hitler. Eller at en statsminister hadde het Gunnar og vært en alminnelig mann på gata hadde ikke han hatt noe mer verdi for samfunnet en Ali.
Min konklusjon og personlige mening ender på at ikke alle mennesker er like mye verdt.

Vil bruke mine siste ord på og takke Ekko fra diskusjon.no for hjelp ved utformingen av posten. Takk.