View Single Post
Lol, sorry - men jeg fant ingen norske artikler om nitritt. Men som erowid sier, så virker det ikke som om hverken amylnitrat eller amylnitritt er løsemidler da .

Det som derimot er sikkert er at enkelte løsemidler kan tilsettes amylnitrat som foreslått på dette forumet:

Opprinnelig skrevet av HWal
Jeg brukte Dieselmotor til linestyring på midten av 60-tallet, og da hadde vi Amylnitrat i fuelen, noen som gjorde at motoren ble både sterkere og gikk lettere. Er dette tilgjengelig i dag? Diesel var veldig populært, og det var aldri problemer med start om vinteren.

Jeg har vurdert Davis Diesel topp til min Irvine .53, men det er så lite opplysninger tilgjengelig om hvordan det virker (vibrasjoner, tomgangsegenskaper, vinterstart, fuelkostnader, tilgang til Amylnitrat mm).

Er det noen som har erfaring som de kan dele med andre?

Hei HWal. Amylnitrat er egentelig en hjertemedisin og du kan prøve hos apoteket og få kjøpt amylnitrat.

Fuelkostnader er ikke så mye forhold til metanol/nitro, det lønner seg å blande selv. Om vibrasjoner så er de nye motorene bedre balansert i veiv/stempel enn de gamle da noen hadde ikke balansevekter på veivakselen og tung stempel. Vinterstart kommer an på hvor mye eter du har i fuelen og større motor er lettere å starte enn små motor.

Her er oppskrifter på Dieselfuel

A Drivstoff: Diesel eller parafin
B Eter
C Olje: Castor olje eller sae 40 motorolje
D Isopropylnitrat , Hexylnitrat, Amylnitrat, eller tilsvarende

1. Like deler A,B,C passer for innkjøring , til vanlig bruk gir den for mye olje og ikke mye futt.
Vis hele sitatet...
Sitat hentet fra http://forum.modellflynytt.no/showthread.php?t=5320

EDIT IGJEN:
Noen som husker noe om bensinpsykose og modellflybensin
Sist endret av paranoy; 25. desember 2007 kl. 16:39.