View Single Post
Sitat av Dinithion
gud_er_død:
Man skal ikke slå alle under en kam her. Det er nok mange som sitter ved datamaskinen fordi de ikke har noe annet å gjøre, men det er nok ikke tilfelle blandt alle.
For min egen del, så er ihvertfall PC en hobby/livsstil. Selv så har jeg samboer, trener (Prøver ihvertfall :P), jobber og ser ikke på meg selv om dårlig sosialt anlagt. Men jeg tilbringer mye tid forran datamaskinen fordi det er lærerikt, og jeg finner det interessant. Ikke nødvendigvis bare å lese om datagreier, men det finnes mye som er verdt å lese der ute. Er man nyskjerrig, så er man nyskjerrig.
Det blir på samme viset som med ett par jeg kjenner som har bil som lidenskap. De isolerer seg helt og skrur på bil fra de er ferdig på jobb til de legger seg. De er heller ikke dårlig sosialt anlagt. De er heller ikke rånere, men det er en lidenskap som også gir dem en slant med penger, ettersom de fikser biler og selger dem.
Andre jeg har møtt på fjellet jobber kjempe mye på våren og sommeren, for så å ta fri hele jaktsessongen. Alt hander om prioriteringer.
Jeg vil ihvertfall ikke påstå at det er ett problem før man selv reagerer på at man bruker for mye tid forran datamaskinen/hobbyen eller at andre nærtstående gjør det. Det skal ikke gå ut over samlivet at man utøver hobbyen sin. Selv om det sikkert er tusenvis av par som har blitt splittet pga av hobbyen til den ene eller andre. Den dagen jeg har problemer med å prioritere andre begivenheter forran datamaskinen skal jeg være enig i at det er godt for langt.
Vis hele sitatet...
Dette var ikke min personlige psyko analyse av alle "dere" der ute som sitter foran pc'n store deler av dagen, men en ærlig analyse av meg selv. noe jeg finner nokså patetisk for dette er realiteten. Å være avhengig av data er ikke det samme som å være avhengig av å mække på biler og å driver med biler. Når man driver med biler, er det noe man gjør med andre fysisk mens når jeg sitter foran pc'n så har jeg ikke noe som helst annet forhold til noe enn meg selv. Det går vel egentlig ikke ann å være dårlig sosialt anlagt fordi man skaper ikke kontakter ettersom hvordan man er med andre mennesker psykologisk men kun etter hvilke interesser man har og hva man føler for. Det er ikke interessen som gjør at jeg holder på med data, men det faktum at jeg er dårlig til å ta kontakt med mennesker fordi jeg finner det skremmende (angst) og fordi jeg ser på det som komplisert. Når man bare har interesse for biler, er det vanskelig å ikke komme i kontakt med folk på en slik måte og man vil dermed ha det som vane å treffe folk og man vil derfor ikke komme med noen teori om at man har angst for alt sosialt.

Og det du kaller en hobby? Hvordan begynte du med dette? hadde du begynt med dette hvis en venn hadde ringt og spurt om du ville bli med å spille fotball? Hadde du ikke gått ut for å spille fotball fordi internett er en så stor og fin hobby hvor man kan gjøre så mye mer enn å bare spille fotball?