View Single Post
Sitat av mr 50-50
Jeg har faktisk lest alle innleggene.

og jeg finner en del av informasjonen meget tunglest og en del inviket.

og har kansje noe med att jeg er nybegynner og ikke riktig skjønner hva THCV/THV er fornoe .
Vis hele sitatet...
Det handler om hasj og farge har noe med kvalitet å gjøre. Her ble vi enige om at det ikke hadde det.

Dette begrunnes med blant annet forskjellige metoder for produksjon av hasj og ulike erfaringer og oppfatninger folk her på nFF har angående temaet.

Så føres temaet videre på hvilket stoffer cannabis-planten har som kan forårsake effekter som er ganske karakteristisk for hasj- og marijuana-rus.

Det henvises til noen kjente stoffer, CBD - CBN - THC - THCV og ulike egenskaper disse hver for seg eller sammen medfører for brukeren.

Videre er noen innslag med lenker om forskjellige hasj-produseringsmetoder og typer kjent gjennom miljø og kultur, eller på gatebasis. Kort forklart litt info om de som er beskrevet i diverse litteratur gjennom tidende.

Cannabis Sativa L. (L tror jeg står for Linne, etter botanikeren som navnga og plasserte plantene etter art og familie, sånn kort og greit forklart) er planten vi forbinner med marijuana.

Det finnes undergrupper av denne, en av dem er kalt indica eller Cannabis Indica Lam (Lam da sikkert navnet på botanikeren som artsbestemte denne typen, enkelt forklart - men her kan jeg ta feil).

En liker å kalle tropisk cannabis for Sativa, subtropisk for Indica (ikke helt korrekt, men ihvertfall forenklet. Det er forskjell på plantene)

Indica er planten som i visse deler av verden, henholdsvis Afghanistan, Pakistan, Libanon og India benyttes mest i hasj-produksjon. Dette området som er karakteristisk for denne viltvoksende planten er snevret inn til smugler-trafikken gjennom Khyberpasset i Afghanistan og Hindu Kush-fjellene mot India. Geografien min er dårlig akkurat nå, så jeg forbeholder meg retten til å ta feil.

Indica vokser andre steder i verden også, Rif-fjellene i Marokko bl.a. Hasj-produksjonen oppstod visstnok via berbere i området. Marokko ligger i Nord-Afrika, og er et innfallsport inn til det europeiske markedet via middelhavet inn til Spania. Derfra brer det seg stort sett til alle kjente kroker av Europa, og tilslutt Norge.

Det er egentlig greiest å dele cannabis med stort THC-innhold, det du ønsker å røyke, inn i to grupper: Tropisk og subtropisk. Tropiske strøk tror jeg kan enklest beskrives som varmt med høy luft-fuktighet, subtropisk som varmt med tørr luft. Dette klimaet påvirker cannabis-plantens vekst, utvikling og dermed innhold av ulike stoffer - deriblant THCV/THV.

Over hele verden forskes cannabis ikke bare rusmessig, men også medisinsk og til bruk i industrien - det er en meget dokumentert plante med masse av kultur og historikk bak seg. I Nederland har man som eksempel funnet en måte å produsere hasj på som gir kvalitet i verdensklasse, rusmessig forskning. I Canada forskes det blant annet på cannabisens/hemps egenskaper i industri, og blant annet i Storbrittania forskes cannabis veldig innen medisin.

THCV har etter hva jeg forstått antydninger til hallusinogene egenskaper på lik linje med THC, dette er veldig interessant - både rusmessig, industriell og medisinsk.

Dette er hva jeg kommer på så langt av resymet ditt

NB! Lam er sikkert forkortelsen på etternavnet til botanikeren.