View Single Post
Sitat av thomasf
Haha. Morsom den der. Men står det i Bibelen at man skal gjøre alle de tingene? Det var religiøse ledere som drepte, plyndret og brant i kristendommens navn. Det hadde ingenting med kristendommen å gjøre egentlig. Sammenligne det gjerne med muslimske fundamentalister. Det har heller ingenting med Islam å gjøre.
Vis hele sitatet...
Og det var heller ikke det jeg insinuerte. Poenget mitt var at jeg påstår at i de nesten 2000 årene med kristendom i europa, så er det bare det siste få årene vi (etter min mening) har et (stort sett) "godt samfunn". Mitt spørsmål er da hvorfor mennesker "plutselig" sluttet å gjøre ting i "kristendommens navn" og heller begynte å gjøre gode ting. Hva skjedde etter disse årtusen som gjorde at moralen forandret seg ganske så drastisk, selv om man tilsynelatende hadde en god bok i hånden hele tiden, lot de være å åpne den?

Jeg synes det vitner mer om at gode verdier ikke kommer fra bøker, men fornuften.

Sitat av thomasf
Si meg ett godt samfunn som har blitt utviklet fra scratch uten noen form for skrevne lover og regler.
Vis hele sitatet...
Hæ? Jeg sier ikke at et samfunn ikke skal ha lover og regler, tvert om at disse lovene og reglene skal være basert på fornuft, og ikke såkalte hellige skrifter.

Sitat av thomasf
Jeg sier ikke at kristendommen skal følges fra punkt til prikke
Vis hele sitatet...
Hvorfor burde den ikke det, når du sier den har ført til så mye bra? Velger du ut ting du liker og kaster bort ting du ikke liker? På hvilket grunnlag gjør du isåfall det og hvorfor kan ikke samfunnet nøye seg med det grunnlaget alene?

Sitat av thomasf
men ved å bruke kristne regler og verdier som en basis har vårt (det vestlige vel som det norske) samfunn utviklet seg til å bli et godt samfunn å leve i. Langt bedre enn diverse østlige og sørlige samfunn.
Vis hele sitatet...
Og jeg mener at det er en tankegang som eksluderer ateister og andre trossretninger fra de virkelig gode verdiene som jeg mener alle mennesker uansett tro bør ha felles. Regler og verdier bør brukes når vi på fornuftig vis kan si at de gjør samfunnet bedre, ikke fordi noen mener de tilhører sin egen religion. Jeg vil dele mine verdier, ikke dytte dem på andre sammen med en religion.

Sitat av thomasf
Hva mener du med at kristne skiller seg ut? Mener du da de som holder til i kristne miljø eller skiller de seg ut så sant de er medlem av statskirken?
Vis hele sitatet...
De skiller seg ut de som viser tydelig at de er kristne, noe som ikke er fullt så vanlig lenger. Ingenting med statskirken å gjøre i sådann.
Sist endret av Kinseek; 10. november 2007 kl. 00:43.