Tråd: Clear eyes
View Single Post
Etter å ha lest de første innleggene litt bedre etter, har jeg også en teori om hvorfor øynene blir røde etter å ha røyka:

Kan hende stiger kroppstemperaturen i kroppen etter å ha røyka bl.a. cannabis, noe som får kroppsvæsken til å dehydrere en smule, derav saltvannet som ligger som bl.a. finnes i øyevæske, nesehule m.m. sakte "tørker" inn, og påfører derfor disse blodkar-årsakene som nevnt i andre innlegg her i denne tråden.

Påføring av mer saltvæske, pollenallergi-væske eller annen medisinsk tilsetting av væske vil før eller siden balansere dette væsketapet, og det hvite i øynene vil atter synes.

Uansett vil stadig tilføyelse av væske, i saltform eller annen form være med å opprettholde en væske-balanse som kroppen antagelig mangler ved all dehydrering, enten om man har på seg endags-linser alt for lenge, røyker hasj eller går flere døgn på speed - og på denne måten "redusere" det "rødlige" i øynene som det spør etter her.

Vanskeligheten er især å "dosere" væsketapet og finne den "rette" balansen - derfor funker det for noen, for andre kan de dryppe clear-eyes eller linsevæske til de blir blind og aldri funke.

Skjønt, jo mer du drypper - jo rødere blir øynene dine - dette p.g.a. de sarte og ømfintlige "overflatene i øyet ditt og påfølgende "kanaler" er bygd for å reagere mot "overstimuli" uansett hva som påføres og på hvilket metode.

Det er min teori - kan hende det ikke er verre enn det - dog det ofte reklameres for at de og de medikamentene inneholder ditt-og-datt som bla-bla-bla og bla-bla.

Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt.

De rødlige som kommer fram i øynene dine er en reaksjon, og reaksjoner oppstår av ikke bare en - men flere grunner.

Clear Eyes er som andre typer "medikamenter" - i moderate mengder er de nærmest ufarlige, men noen har en tendens å overdrive - og da kommer self forbruker inspektørene inn - bra er det - men det er ikke altid en like helhetlig og saklig gjengivelse av problematikken de opplyser oss om.

Så vidt meg bekjent er ikke Clear Eyes ulovelig i Norge, men det fins en restriksjons-formulering om reklamasjon av produktet, og dessuten oppfordres det å ha et medisinsk grunnlag for å kjøpe det - men ulovelig har jeg ikke fått med meg at det er.

I så fall bør det gis en eksplisitt grunnlag for å regulere dette produktet, jmf.: i hvilket direktiv det tilhører under og hva som legges til grunn for at nettopp dette produktet kontra f.eks: nesespray av lignende type (joda, tårekanalen kommer via nesa - har jeg hørt) og det er særdeles svakt å henvise til forbruker-inspektørene eller tv2 hjelper deg for å illegalisere øyedråpet av denne typen.

Kloramfenikol og klorhexidin er jeg fullt forstått med er regulert etter antibiotika-lovgivning og tilsynelatende også resept-pliktig belagt, uten at det har noe med denne saken å gjøre - men da forstår dere sikkert hva jeg mener med "direktiv".

Om det skal føyes under ulovelig, vil da nett-handel på samme produkt også være ulovelig - både som eksport og import - så derfor tviler jeg sterkt at det er "ulovelig" i den forstand at en kan kjøpe det under disken - men regulert etter henhold til reklamasjons-foreskrifte skal jeg svelge.

Til sammenligning er ikke malurt-absint "ulovelig" å selge "under disken" her i Norge, stikk innom apoteket - og spør etter det - så får du det. Derimot er det å "produsere" absint (tujon - som er en bestanddel i bl.a. malurt) ulovelig som f....

Og for de som lurer: Nei - ekte absint har ikke en "gjæringstid" på 24 - 48 timer, og bruk av vodka som for meg anses som max. 40% kan knapt defineres som "sprit" til å produsere ekte absint (må være over 60% - helst sterkest mulig får å få fram tujonen under gjæringstiden, som er på rundt 10 dager som minimum, minns jeg).

Som sammenligning for de som brygger øl, har faktisk en ventetid på inntil en måned, de som brygger hjemmelaget vin på inntil en uke o.s.v. og kom ikke å fortell meg at du får fram tujon på en gjæringstid på 48 timer - uansett hvordan "oppskriften" ser ut.

Absint er et sprit-produkt, og skal du ha den absinten som Jhonny Depp så superb illustrerer i filmen "Fear and Loating in Las Vegas" må du grave dypere i historien. Da finner du de to eneste oppskriftene som noensinne har blitt karakterisert som ekte absint - og som er per dags dato ulovelig å produsere!!!

Forresten er "Fear and Loating in Las Vegas" basert på en sann historie - jeg anbefaler virkelig folk å se den, underholdende og særdeles opplysende!