View Single Post
Grublet litt over hva fremtiden vil bringe når det gjelder rusmidler.
Hvordan vil rusmidler og samfunnet vi lever i utvikle seg, vil man noen gang klare å løse problemet på en måte som både er effektiv og ikke minst menneskelig?
Jeg synes ikke at de fleste land håndterer problemene som er rus relaterte noe særlig effektivt, eller menneskelig for den saks skyld.
Ikke at norge har de strengeste straffene, men det finnes land der man blir fengslet i lang tid for LITE, og i verste fall så kan man få dødsstraff i noen land.

Informasjonen nå til dags har blitt gradevis bedre, men det går begge veier spør du meg.
På nettet kan man finne nøytral informasjon og ikke minst riktig informasjon.
Man har til og med et par forumer som tar opp rusmidler som egen kategori, eller som har et rusmiddel\rusmidler som hovedinnhold. F.eks norcan.org og et eller annet soppforum som jeg ikke husker helt navnet på.
Disse har jo ikke overraskende fått sitt lille søkelys i media til tider, oftest så er det en meget negativ synsvinkel på det, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er overrasket over det.
Men for meg som er såååå tøff og sier at jeg har prøvd div stoffer på et forum der ingen vet hvem jeg er ''tror jeg :P'' men likevel så er jeg forsiktig i mitt liv utenfor nettet der anonymiteten ikke hersker.
Hvorfor? Nei si det. Det er mer enn en grunn som gjør det...
Synet de fleste folk har på alt som er rus relatert er ikke noe særlig positivt, eller nøytralt.
Så det er i seg selv en stor grunn for at jeg ikke springer rundt og sier at jeg er uenig i at hasj er farligere enn heroin osv.
Men det skal jeg ikke gå inn på nå.

Vi har i lang tid prøvd å redusere bruken av rusmidler. Men det er de ulovlige stoffene som
oftest har de mest ''dramatiske'' historiene og blir oftest omtalt slik at det virker mest mulig farlig og negativt uansett hva det gjelder. Ikke alltid, men det skjer alt for ofte.
Det er jo en selvfølge at det er så mange som hater narkotika uten å ha noe spesielt med kunnskap om det. Men det blir som å hate en fiende som man aldri har møtt, eller i det hele tatt vet hvordan den ser ut utenom det ''lille'' man har hørt.
Og er narkotikaen i seg selv fienden, eller er det oss selv? hehe, den var dyp.

Hovedproblemet er at vi har et system som ikke fungerer, og som jeg ser på det, gjør livet til mange vanskeligere på en eller annen måte.
Man greier rett og slett ikke å stoppe folk ifra å bruke\prøve et ulovlig rusmiddel, selv om man har gjennom tidene kommet med løgner, laget myter og fakta som er så ned strippet at selv Tanja Hansen hadde følt seg naken.
Hovedproblemet ''synes jeg'' er at det er så få som vil innse at systemet som har blitt brukt til dag ikke fungerer og strengere straffer osv er heller ikke spesielt effektivt...

Derfor undrer jeg meg over, hvor vil dette ende?
Vil det komme nye rusmidler i fremtiden som kanskje blir farligere?
Eller kanskje selv om de ikke er noe spesielt farlige, vil de bli ulovlige allikevel?
Dagens lover ser ikke ut til å bry seg noe spesielt om hvor skadelige stoffene er....

Kommer vi til å iverksette strengere straffer eller vil det snu og vi vil oppleve en mer menneskelig og ikke minst liberalt regelverk? Selv er jeg usikker, men jeg har mine tvil om at jeg kommer til å oppleve en mer liberalistisk narko.-lovgivning.
Hvorfor er det så mange som mener at straff er den eneste og den beste måten og få folk til å holde seg unna rus?
Og hvorfor er det i det hele tatt riktig å fengsle en som ikke har gjort noe annet enn å innta selve stoffet?


Hva tror du fremtiden vil bringe når det gjelder rusmidler?
Kommer det noen gang til å bli akseptert?
-------------------------------------------------------------------
Ps. Jeg prøver ikke å si at rusmidler er ufarlige og at det ikke er problemer som følge av rus. Og ikke ta alt jeg har skrevet bokstavelig, pga det er bare en liten brøkdel av det jeg kunne ha skrevet, eller måtte tatt meg tid til å skrevet viss jeg skulle tatt med hver synsvinkel. Men dette er noen av de få tankene jeg har om dette evnet....
Pluss nettet og pcen min er flipped, så jeg setter strek her...

Må legge til at jeg er usikker på om denne tråden hører hjemme her, eller i en annen kategori.. Så viss det passer bedre inn en annen plass så får dere flytte den eller gjør hva dere vil for den saks skyld.