View Single Post
Sitat av vidarlo
Samtidig har du den artige sammenhengen at dei som tar abort i mange tilfeller ikkje vil ha unger. Uønska unger blir ofte neglisjert av foreldre, noko som fører ungane inn i gjengmiljø, og igjen inn i kriminalitet. Så kriminalitetsraten dropper når du innfører abort ;P
Vis hele sitatet...
Og det er også noen par/enslige som i utgangspunktet ikke ville ha barn og når det skjedde så var det det beste som hadde hendt dem. Og man kan ikke glemme at ønskede barn også kan havne i gjengmiljø og kriminalitet. (skal vi abortere de også fordi det er bra for økonomien?)
Sitat av vidarlo
Forøvrig vil ikkje eg hevde at det er reelt å snakke om valg. Det er snakk om en celleklump, uten kognitive evner. Sånn sett er det i mine auge langt grovare å drepe t.d ein sau. Den har i det minste kognitive evner, og lever heilt ok på eigne bein. Eit foster på 12 uker har knapt nok utvikla meir nervesystem enn ei brennmanet.

Difor vil ikkje eg definere abort som å ta eit liv.
Vis hele sitatet...
Og der er vi fundamentalt uenige så man kommer egentlig ingen vei med å diskutere. Men jeg mener at idet det er påvist en gravididet er det for sent å bruke preventive tiltak. Da må man stå for den feilen/valget man har gjort.
Derfor bør det være økt fokus på prevensjon som bla. kondomer og ppiller. Dersom man fortsatt blir gravid til tross for at man bruker prevensjon kan det ses på som et unntak siden man da ikke ønsket barn og tok forhåndsregler mot det.

Sitat av vidarlo
Men uansett; det tyngste argumentet mitt er at eit uønska barn er noko av det verste som finst, for alle partar, inkludert bornet. Difor er abort eit viktig middel for å få ned fattigdom.

Ungar vil ofte føre til at mor som er under utdanning må avbryte utdanning i eit par år. Det fører til økonomisk vanskeleg situasjon, spesielt etterkvart som ungen veks opp og mor jobber som vaskehjelp uten utdanning... Noko som statistisk sett vil sei at ungen lettare havnar i kriminelle miljø.
Vis hele sitatet...
Er det nødvendigvis mor som må avbryte utdanningen sin i et par år? Far kan forsåvidt også gjøre det og det vil vi sikkert se mer av framover nå som likestillingstoget tøffer framover. Og du glemmer at man også har muligheten til å adoptere bort barnet og iom. at mange latinamerikanske land har sagt nei til å adoptere barn til homofile i norge kan vi vel adoptere norske barn til norske "foreldre" og dersom det finnes et "marked" (feil uttrykk kanskje) som gjør at alle heterofile og homofile som har de riktige forutsetningene for å adoptere barn får det så peis på!

Sitat av vidarlo
Kanskje er det bedre å ha 2 ønska unger enn 10 uønska?
Vis hele sitatet...
Har du 10 uønska unger har du ikke hatt beina i kors får å si det sånn. Det er andre prevensjonsmidler på markedet enn abort.