View Single Post
Sitat av Cikey
Dersom du sier: "Jeg ville ikke tatt abort, men det er helt opp til andre hva de vil gjøre" da er du ikke imot abort. Dersom du sier: "Jeg synes det er galt å ta abort" så opplever jeg svært sjelden at man legger til "Men jeg synes det er helt greit at folk får velge selv".
Vis hele sitatet...
Men poenget er jo at det ikke er noe vesentlig forskjell på de to påstandene her. "Jeg ville ikke tatt abort" fremtvinger jo spørsmålet "hvorfor ikke"? Jeg kunne da si "jeg synes det er galt" og da har vi jo kommet til den andre påstanden.

Det er nettopp derfor jeg trakk inn paraleller, fordi jeg ikke helt tror du forstår prinsippet i grunn.
Jeg synes det er galt å være utro men er for at folk får velge å være utro.
Jeg synes det er galt å ta abort, men er for at folk får velge a ta abort.
Hvorfor skulle det være et skille på metodikken vi bruker for å behandle disse to spørsmålene?

Sitat av Cikey
Jeg har ikke sagt at man ikke får lov å mene det siste, jeg sier heller ikke at det ikke finnes de som mener det siste, jeg sier bare at det er uvanlig. Jeg har også sagt at jeg ville finne det svært interessant å snakke med en person som mener det siste (altså at det er galt å ta abort, men greit at folk får velge selv" siden jeg kunne tenke meg å høre hvilke argumenter vedkommende hadde for å si at det er galt å ta abort.
Vis hele sitatet...
Ganske vanlig i USA, da isærs kristne liberale. Ta f.eks John Kerry:

"I don't like abortion. I believe life does begin at conception. But I can't take my Catholic belief, my article of faith, and legislate it on a Protestant or a Jew or an atheist...who doesn't share it. We have separation of church and state in the United States of America."
Sist endret av Kinseek; 12. oktober 2007 kl. 00:53.