View Single Post
Bothrops: Gode poeng. Men at folk bruker psykedelia bare for rusen er dessverre sant, og det i seg selv er vel nødig noe galt, men jeg må si at de går glipp av noe. I starten var jeg litt av samme type, men nå gjør jeg det heller for opplevelsens skyld, og hva jeg kan dra nyttig ut av den. Psykedelia er ingen erstatning for helge-rusen. Enkelte psykedeliske stoffer fungerer jo utmerket i en party-sammenheng også, og jeg har tatt bruk av det selv. Det ser jeg ikke noe galt i, men at folk tar det fordi "woow, shiiet ass, detta her blir man helt fucka av!" eller "dette funker mye bedre enn <insert random stoff>, man blir myyye mer fakka av det" er feil tankegang i min mening. Da blir det mer en erstatning for de litt mer "vanlige" stoffene man bruker simpelthen for rusens skyld, og et ønske om å bli stein som et fjell eller høy som et fly. Psykedeliske stoffer har utrolig mye å gi, brukt under rette omstendigheter og av rette personer, men er i seg selv en intens og morsom rus, for de som bare er ute etter dette.

Tilbake til et mer spirituelt bruk: Som mentalmelt sa er det ikke en opplevelse gitt til deg på et sølvfat. Man må klare å dra noe nyttig ut av det man opplever, og dette krever litt selvinnsikt og fornuft. Det kan ofte være vanskelig å sette fingrene på hva som egentlig har skjedd, og i det hele tatt få noe ut av det. Men jo, i teorien er det en snarvei til transer/sinnstemninger som spesielle øvelser kan gi, men ikke i praksis. Du må gi noe tilbake, ikke forvente at alt blir gitt til deg.

Men til dette med åndelige entiteter, og uforklarelige fenomener er det ikke et hvilket som helst stoff som kan gi. Jeg vil si at DMT er egnet spesielt godt for dette, og det er andre men det tar jeg ikke her. Folk bruker også psykedelia til fordel for seg selv, i den forstand at man kan forstå mer av seg selv, sette ting i perspektiv, få ting til å gi mening, dypere selvinnsikt og et forandret syn på det hverdagslige livet og skifting av prioritering. Psykedelia utmerker seg godt for dette også. Det er opp til en selv hvordan man vil bruke psykedelia, og jeg vil egentlig ikke si - i et objektivt syn - at det finnes en feil måte utenom det faktum at noen ønsker bare å bli helt fucka. Men skal jeg snakke bare for meg, vil jeg si at den beste og mest givende bruksmåten er spirituell.

Folk har forskjellige syn på hva som er rett og galt og dette stammer fra det du har mellom øra, eller hva du har blitt lært. Uansett: Alt med måte, så går det ann.
Sist endret av Sky; 4. oktober 2007 kl. 03:48.