Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 17155
Søkte igjennom forumet på jakt etter noen som hadde en oppskrift på hvordan man lager reklame, og fant ingenting. Jeg har også søkt på google, og der fant jeg heller ikke ut hvordan. Derfor laget jeg denne posten, selv om det kanskje er et skudd i mørket.

Ok, tingen er at jeg har et særemne om reklame som skal inn på tirsdag (i morgen) og jeg har fått beskjed fra min kjære samarbeidspartner om at jeg skal finne en _kortfattet_ "oppskrift" på hvordan man lager en reklame, eller rettere sagt; hvordan får man laget en reklame. La oss si jeg hadde et produkt som jeg gjerne ville ha en TV-reklame eller en avisreklame for. Hva skjer i den prosessen fra jeg henvender meg til reklamebyrået til jeg får en ferdig reklame av dem? Hvordan tenker reklamebyrået og hvordan vil dette samarbeidet mellom meg og reklamebyrået? På forhånd takk, jeg er temmelig desperat nå
http://www.gulesider.no/gsi/search.d...byr%E5&x=0&y=0

ring en av disse å spør da vel? er vel ingen som kan slikt bedre enn reklamebyråa?
Vel, i grenseland til skolearbeid dette, men la gå.

TV-reklamer er jo "kortfilmer", og som alle andre, trenger de en idè, et manus, og et sett å filme på. Alt rundt dette må man selvfølgelig regne med, kamera, skuespillere, et lukket område for settet osv. Dette kunne du også forhørt deg med noen som går Media og kommunikasjon eller noe, delærer vel om slikt.

Avisreklame er noe enklere, få produktet og et slagord ned på papiret, lag et okei design, så er du stort sett i mål.
En generell reklame inneholder et budskap (f. eks Kjøp noe av min leverpostei, den inneholder jern) som skal frem til en mottaker (målgruppen: f. eks småbarnsforeldre) gjennom et medium (TV, avis, radio, internett). Du bruker da en kommunikasjonsform bestående eller satt sammen av lyd/teks/bilde.

Dette inneholder enhver reklame. Du kan forklare det enkelt slik:

Sender ---> (budskap) ---> Mottaker
Sitat av Mushy
En generell reklame inneholder et budskap (f. eks Kjøp noe av min leverpostei, den inneholder jern) som skal frem til en mottaker (målgruppen: f. eks småbarnsforeldre) gjennom et medium (TV, avis, radio, internett). Du bruker da en kommunikasjonsform bestående eller satt sammen av lyd/teks/bilde.

Dette inneholder enhver reklame. Du kan forklare det enkelt slik:

Sender ---> (budskap) ---> Mottaker
Vis hele sitatet...
For å oppnå mer kjøpepress må budskapet inneholde FRYKT. eks: "Adidas roll on gir deg en fresh lukt døgnet rundt, men hvis du skulle finne på å ikke bruke den lukter du vondt og i værste fall får du KREFT!"
Kjøpepress blir det ultimate mål når man lager reklamer.
Så ideal reklamen for leverpostei blir å lage en problemstilling der bare leverposteien kan redde deg.
Sitat av gæærn
"Adidas roll on gir deg en fresh lukt døgnet rundt, men hvis du skulle finne på å ikke bruke den lukter du vondt og i værste fall får du KREFT!"
Vis hele sitatet...
hehe, <3 sette ting på spissen <3

Men det er sant det du sier, noe man kan spesielt se på reklamer hvor unge kvinner er målgruppen "bruker ikke du denne hårbalsamen, får du stivt og flisete hår som kan stikke deg i halsen til du dør"
Å reklamere for noe, er å vise frem produktet for potensielle kjøpere. Det er nok ingen "oppskrift" som du spør om. Men, det er noen regler, snakk pent, overbevis osv.

En reklame skal ikke lyve, da blir den useriøs. Hvem tror feks på TV-shop lenger? Ingen!
- Hva skal du reklamere for?
- Finn en nisje. For eksempel "Dagen er ikke helt den samme uten."
- Spill på den.
- Idèmydring på hvordan gjøre denne nisjen i praksis. Spill på humor eller følelser. Humor vinner alltid.
- Sluttprodukt.

Slik ville jeg ha gjort det.
Jeg hadde særemne om reklame for litt siden, kan sende deg presentasjonen min om du vil?
Typisk norsk hadde et innslag om det, tror du kan få endel ut av det + noe av det som står over her i posten
Husker ikke hvilken episode men er gratis å titte i nrks arkiver http://www7.nrk.no/nrkplayer/default.aspx?maincat_id=4 tror jeg skal føre rett til spilleren
Trådstarter
17 0
Sitat av ZrP
Jeg hadde særemne om reklame for litt siden, kan sende deg presentasjonen min om du vil?
Vis hele sitatet...
Veldig gjerne!

Takk til dere andre også
Sitat av Tor Edvin Dahl
Hvordan kan du praktisk gå fram for å få til et godt resultat?
Her foreslår vi trinnvis sju arbeidsoperasjoner som du kan bruke som en oppskrift...

  1. Å klargjøre situasjonen og å formulere målet
  2. Finne en god vinkling
  3. Samle informasjon
  4. Disponere stoffet
  5. Finne gode virkemidler og utrykk som forsterker innholdet
  6. Presentere stoffet
  7. Reflektere over resultatet
Utdrag fra:
Kommunikasjon 2.0 - Tor Edvin Dahl
Gan forlag - ISBN: 82-492-0453-0
Vis hele sitatet...


Dette er "malen" / "oppskriften" jeg bruker når jeg lager noe. Om det er en webside, artikkel eller hva som helst. Er ikke alltid man trenger å benytte alle punktene. Feks i bloggen min, bruker jeg jo ikke vinkling, den er der fra før.

Denne malen gjelder vel for de fleste typer kommunikasjon. Reklame er jo en kommunikasjonsform, på samme måte som forumet her, eller en radiosending.

Håper dette kan være det du leter etter. Anbefaler deg denne boka veldig, det er en skolebok, men har selv hatt veldig nytte av den. Har også "oppfølgeren" hvis jeg kan kalle det det.
Sist endret av Thedeeq; 6. mars 2006 kl. 18:55.
Trådstarter
17 0
Takk skal du ha thedeeq. Dere har alle hjulpet meg godt
Greit når ting løsere seg så enkelt som dette. Hva i all verden skal man med markedsførings- og reklameskoler?