Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 10708
Jeg lurer på åssen sånne alarmer i dagligvare butikker fungerer? Si at jeg stikker inn på Kiwi´n med en ryggsekk, fyller denne med godteri, noen brus, 2liter melk og en pakke bleier, utløser alarmen seg da? Åssen skjer det? Etter at du har betalt for en vare skjer jo ikke dette!! Lurer de oss bare eller skjer det noe superhemmelig når laserstrålene treffer strekkoden?? Er det ikke noen andre som stusser over dette? For noe MÅ det jo være, ellers er vitsen med de "hvite" plastgreiene ingen nytte...
Lurte på det samme endag og tror ikke jeg kom frem til svaret men noe jeg tenkte på var kanskje at båndet går forbi porten* som liksom skal scanne når vi går forbi. Altså at varene går forbi porten mens vi blir tvunget til å gå gjennom. Dermed uler det ikke når varene kjøres utafor..

*
___o___||___
##### ||##|
Det er feil... =) Alarmen er elektronisk, jeg jobbet på en Rimi butikk engang, go der festet jeg alarm brikker på Video filmer osvosv.. Viss man tar med seg en cola eller noe så går ikke alarmen. =) Viss du ser bak på en video kasset.. å river av prislappen, Bak der er det en liten elektronisk bit som utløser alarmen viss den ikke blir deaktivert i kassen.

=) kozkoz =)
Disse 'Hvite plastgreiene' er magnet av en slag som slår ut på sensorene når du går ut av butikken. Det finnes også en annen type som ofte finnes på parafymeprodukter og alkoholprodukter. Det er en slags krets som de gjøre noe med (kortslutter? -hva vet vel jeg) når du kjøper varen.

På vanlige husholdningsprodukter og produkter som ikke er så dyre finnes det ingen slik sikkerthet. Så om du fyller en ryggsekk med godteri, noen brus, 2liter melk og en pakke bleier, som du så fint satt det -utløses alarmen ikke!
ahaa.. men da gjelder altså alarmen kun for spesifiserte varer, ikke for dagligvarer, som folk ofte tror?? jeg har hørt om at alarmen på "melka" forsvinner når den bippes i kassa.. noe i dette? eller gjelder det KUN på spesielle varer?
grunnen til at mesteparten ikke er merket er jo fordi de elektroniske lappene er dritdyre...

edit: btw, så er det andre ting som også kan slå ut på alarmen. for å nevne noe, som ikke er så opplagt som magnetsåler i skoene, så var jeg med på at en stor skinke (ja, en skinke. sånn kjøttsak) utløste alarmen i en butikk jeg jobbet. og den var ikke merket på noen som helst måte dessuten kan de utløses av mobiltlf. det er litt forskjellig på hvordan systemene er
Sist endret av Manfred; 1. september 2003 kl. 22:34.
Endelig litt undergrunn.

håper dette er relevant: har opplevd at varen blir slått inn, så slenger kassadama den nedover båndet. jeg tar opp varen, og prøver å gå inn tilbake til der kassa er for å gjøre noe, og shiten piper. dette skjedde med en helt ordinær halvlitersflaske cola på rimi mortensrud.
har utløst alarmer på diverse butikker flere ganger ved at jeg har gått rundt med ledninger på meg f. eks. TP-kabel eller p1 og slikt...
hvis de er snurra i en ring er det relativt stor sjanse for at alarmen går av...
Artig å rive av disse elektroniske lappene, å klistre dem på en tilfeldig kunde på butikken,for og så stille deg å spille på penge-automatene å vente til dem går ut.. da blir det action
Like show hver gang
geitost: det er rett og slett fordi du lager en primitiv spole som igjen lager et magnetisk felt :P

edit:
lurer forresten på om man kan kortslutte den elektroniske kretsen ved f.eks. å ta med et 9v batteri og presse inn på kretsen...? De må jo bli deaktivert på en eller annen måte...
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sist gang jeg var på komplett for å kjøpe meg tomme cd-plater så jeg at kassadama dro cd-eskene over en treplate.

Min teori er at det er en slags magnet inni de stripene, og den treplata "lader ut" magnetene slik at man kan gå ut uten at en to meter høy securitasvakt kommer etter deg.
Når jeg kjøper cola pleier kassa dama å gi flaska til meg over disken før de stolpene (som skjekker om du tar med noe). Jeg har satt krem og parfyme flasker med en liten magnet under prislappen (tynn så den ikke syns før du drar av prislappen).
cyanid: drifet ide.. den skal prøves... Og det skal filmes.. :P

edit: kan jo alltids legges ut på forumet etterpå, dere ser når det kommer.. jeg gleder meg allerede.. tidenes "gangster" påfunn
Sist endret av fr3nk; 1. september 2003 kl. 23:02.
Funker det gode gamle aluminiumsfolietrikset nå? Pakk inn sekken/varen el. å gå..
hmm.. det var også en ide.. jeg ble forresten stoppa i dag på Ram&Rom Karl Johan.. :P De "mistenkte" meg av "rutine" for å ha buffa spill, så de undersøkte sekken min.. det var morsomt.. han duden ble flau over å spørre meg.. :P
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Selv med dyre varer, om du dekker hele innsiden av sekken din med alu-folie, så skal alarmen visstnok ikke utløses.

Don't take my word for it though. Shoplifting is so fifth grade.

Og ja, det er "noe magnetiske greier".

Linker:

Guide to Shoplifting 1
Tips to shoplifters

haje
Sist endret av SharQ; 1. september 2003 kl. 23:43.
jeg vet det da.. jeg stjeler aldri.. seriøst.. tør ikke.. men jeg bare lurte på åssen det fenga!? er det mange her som buffer i butikkhyllene eller??
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jeg hadde en periode da jeg var 14 eller noe sånt hvor jeg kjørte fulle kasser brus gjennom panteautomatene rundt omkring i Oslo. 24 kroner for flaskene og 20 spenn for kassa - 44 spenn per gang - gjør det 10 ganger, med rimelig minimal sjanse for å bli tatt, og man er 400 spenn rikere.

De nye automatene er nok noe smartere, tror jeg, så jeg vil nok ikke anbefale å gjøre det nå.

Men det var litt spennende å se om jeg klarte å slippe unna med det - det var nok helst det enn pengene. Jeg kan godt se hvordan kleptomani kunne være aktuelt for meg, men jeg ble NESTEN tatt en gang, og har ikke tatt noe siden. Kanskje like greit.

HJ
Jeg ble tatt en gang, men snakka meg ut av det... Etter det har jeg bare tatt ting jeg trenger, f.eks penner på bokhandelen når jeg uansett legger igjen 2000 for bøker!
På butikken hvor jeg jobber har vi noen merkelapper med noen slags elektronisk shit under. Denne lappen ser ut som en helt vanlig strekkode, men fungerer ikke å scanne.

Denne type "alarm-lapper" må være svært nærme den originale strekkoden, men kan ikke overlappe denne. Når varen blir scannet i kassa, skal "alarm-lappen" bli avmagnetisert/deaktivert slik at den ikke skal pipe igjen.

Vi festet varer på masse vanlige dagligvareprodukter, f.eks melk og cornflakes, bleier osv. Det vi fikk beskjed om var at det sjeldent fungerer å merke varer der emballasjen inneholder metall eller aluminium osv, f.eks på øl- og brusbokser eller hermetikk. Da vil ikke alarmen fungere.
Opprinnelig postet av Nichotin
Endelig litt undergrunn.

håper dette er relevant: har opplevd at varen blir slått inn, så slenger kassadama den nedover båndet. jeg tar opp varen, og prøver å gå inn tilbake til der kassa er for å gjøre noe, og shiten piper. dette skjedde med en helt ordinær halvlitersflaske cola på rimi mortensrud.
Vis hele sitatet...
hm ? mener du rimi butikken på senter syd ?
bøffa cola der en 1-2 ganger, aldri vært no problem..

offtopic : bor du på mortensrud :P ?
skal i så fall huske å hilse på deg neste gang jeg ser deg
▼ ... over en måned senere ... ▼
ja jeg ble tatt en gang for å pante fulle flasker

aldri stjelt utenom det
jeg var 13 år eller noe og det var rimelig kjipt

men vi hadde også rimelig flaks, ettersom det var dagen før de hadde tenkt å innføre en ny regel i butikken om å politianmelde alle butikktyveri :>
Opprinnelig postet av afen
Min teori er at det er en slags magnet inni de stripene, og den treplata "lader ut" magnetene slik at man kan gå ut uten at en to meter høy securitasvakt kommer etter deg.
Vis hele sitatet...
Du glemte og si to meter bred også!

KJøpte en ps1 kontroll på Akers mic (nå free recordshop) i Bergen for noen år siden. Betalte, gikk ned trappen gjennom cd delen av butikken. Når jeg gikk ut begynte det ule. Gikk bort til duden i kassen og gav han posen. Han plukka av en liten "gjennomsiktig" lapp av et slag. Så ut som en firkanta teipbit.
Hva er dette for en alarm?

tetra
rdxs: Trodde ikke det gikk å pante fulle flasker...?

Merkelig... :/
det kommer an på automaten...
Og at han ikke veit at det ofte sitter en kar bak automaten og tar imot flaskene er jo nesten gøy
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Det sitter da ikke en mann bak automaten og tar imot flaskene? Hva slags trist sted er det du handler på der man setter en stakkar bak panteautomaten?
Jeg stjal en sjokolade nisse en gang jeg var drita. Det var RETT etter de hadde innført kameraer. Heller kjedelig greie. Bare glad jeg ikke ble tatt i 8 klasse når hverdagen gikk ut på og stappe baguetter i sokken å drøye betalingen.
Sist endret av bruker3207; 6. oktober 2003 kl. 00:32.
Jeg har jobbet i butikk en gang og har lært meg litt av hvert om alarmene.

afen: teorien din stemmer, for under den treplata du nevner er det en ganske sterk magnet som avmagnitiserer alarmene. De alarmene som ble brukt i butikken jeg jobba i var sånne magnitiserte alarmer, dvs. en liten bit metall som er magnitisert som gjør så alarmen går om du beveger den innenfor et visst område rundt de stolpene.

tetra: slike alarmer brukte vi på mindre ting. Det er en liten teipbit med en liten stripe metall i. Vi gjemte dem på små ting.

Btw. hvis dere ser når de tar av de alarmene som oftest pleier å sitte på klær og festet med en nål med et rundt hode og en flat grå greie i den andre enden, så er den tingen de bruker for å ta av denne en magnet. Skaff dere en kraftig magnet, hold den inntil den grå greia motsatt side av der hvor nåla sitter, dytt nåla inn (skal ikke dras i, for da løsner den ikke den løsner når du trykker den helt inn med magneten på baksiden) og voila, du har nettopp skaffet deg nye klær uten alarm på
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Opprinnelig postet av DarkStaar
Denne type "alarm-lapper" må være svært nærme den originale strekkoden, men kan ikke overlappe denne. Når varen blir scannet i kassa, skal "alarm-lappen" bli avmagnetisert/deaktivert slik at den ikke skal pipe igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg har og jobbet på dagligvarebutikk i kassen og på lager i ca 2 år, og har hatt gleden av å lære meg hvordan det meste tikker i en slik butikk.
Det er ikke strekkodeleseren som disabler alarmen, det er en magnet som ligger rett under båndet på ett visst sted som man må rulle varen over for at den skal avmagnetiseres.
Denne brikken koster, som det ble sagt av en eller annen, penger så dem har det ikke på alle varer. Men det blir som oftest puttet alarm på dyre kjøttvarer og sekspakninger øl, o.l.

Det eneste man trenger å gjøre for å omgå alarmen er å kle en ryggsekk med aliminiumsfolie og legge varen inni den, evt rive av alarmlappen (som dog avogtil er godt gjemt.)


*edit*
jeg er visst så treg av meg at mortish klarte å poste det samme 5-6 minutter før, akk ja.. er ikke lett å begynne å bli gammel
Ifjor bøffa jeg nesten hver eneste dag på butikken ved skolen. Jeg har slutta med det nå, men alarmen har aldrig slått ut på meg og jeg har nasket alt mulig av dagligvarer. dette er ikke en oppfordring til butikktyveri, men det er relativt safe å "låne" småting fra matbutikker når man må.
Har hørt om det med aliminiumsfolie et par ganger, har aldri prøvd det. Men det stemmer i teorien at de skal skjerme "signalene" som disse magnetene eller kretsene sender fra seg. Så hvis man pakker inn ting i aliminiumsfolie, skulle ikke alarmen bli påvirka.
Tror nokk det skal funke ja... Men noen venner av meg tok en sekk, la noen tomme papp esker oppi, for inn på Elkjøp, gikk helt inn i butikken, sprang som noen gale ut, ene sto forran den sensoren og andre sto bak, kastet sekken over sensoren, sprang, ble stoppet av vakten, mistenkt for å stjele noe uten å ha gjort det, 500 lett tjente kr.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Skal jeg fortelle dere hva en "security" Guard utafor Coop Mega Bøler sa til meg, eller jeg spurte han, hvorfor kan vi ikke ta med sekken inn, så sa han fordi vi stjeler, jeg spurte, blir vi ikke tatt pga en slags strek-kode eller noe a, nei sa han, men hvis vi fyller sekken med noen lag aliminiums folie så kunne vi spassere igjennom , (trur ikke dette gjelder sånn vanlig strek-kode på mat) men sånne bitte små firkanta greier som er på CD-PLATER, og sånne runde klomper på klær
får man 500kr viss man blir anklaget for å stele men ikke gjort det ? hehe kan jo få litt lett tjente penger der da
▼ ... flere år senere ... ▼
hvis det aliminiumstrikset går , skal jeg prøve det ut på nordby kjøpesenter med sekk xD, men må være helt sikker først , her snakker vi med en erfarentasher azz

Sitat av Elanzer Vis innlegg
får man 500kr viss man blir anklaget for å stele men ikke gjort det ? hehe kan jo få litt lett tjente penger der da
Vis hele sitatet...



det funker ikke har prøvd på nordby de sier bare "bullshit" når jeg sa det xD
Sist endret av martinhovland; 19. juli 2012 kl. 01:49.
Bitch Please - Aliminums pose som ikke utløser alarmen Easy as that!
Sitat av SharQ Vis innlegg
Selv med dyre varer, om du dekker hele innsiden av sekken din med alu-folie, så skal alarmen visstnok ikke utløses.

Don't take my word for it though. Shoplifting is so fifth grade.

Og ja, det er "noe magnetiske greier".

Linker:

Guide to Shoplifting 1
Tips to shoplifters

haje
Vis hele sitatet...
5th grade? Når dårlig tider er på deg, er penger penger.
Hm.. Skal man først gjøre noe man kan bli tatt for, så burde det være for noe mere enn dagligvarer.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Sitat av SharQ Vis innlegg
Jeg hadde en periode da jeg var 14 eller noe sånt hvor jeg kjørte fulle kasser brus gjennom panteautomatene rundt omkring i Oslo. 24 kroner for flaskene og 20 spenn for kassa - 44 spenn per gang - gjør det 10 ganger, med rimelig minimal sjanse for å bli tatt, og man er 400 spenn rikere.

De nye automatene er nok noe smartere, tror jeg, så jeg vil nok ikke anbefale å gjøre det nå.

Men det var litt spennende å se om jeg klarte å slippe unna med det - det var nok helst det enn pengene. Jeg kan godt se hvordan kleptomani kunne være aktuelt for meg, men jeg ble NESTEN tatt en gang, og har ikke tatt noe siden. Kanskje like greit.

HJ
Vis hele sitatet...
Alt av automater jeg har møtt på har innebygd vekt, som ikke tar i mot flasker med innhold.

Ellers håper jeg ikke folk gjør seg til kjeltring for slike småpenger.


En gang var det på tur å gå riktig til helvette for meg, da en full handlevogn med tobakk og snus ble stjålet fra en Bunnpris i nærheten. Var da en idiot jeg bodde sammen med som hadde vært med å stjelt dette, og kastet det i felles fryseren vår i et plastnett. Tenkte ikke mere over det før politiet ble innblandet (jeg viste ikke at det var tobakk i posen), og folk mente at JEG hadde vært med på det, siden det ble oppbevart der jeg bodde..

Fuck that. Gikk heldigvis bra.
med har noen sånn seriøst testet aliminiums trikset med feks. noe med alarm på og putta det inni sekken ( i foliet ) og gått ut av butikken , uten at alarm går av , isaåfall om noen har klart det , var dem sikkert et jævla nervevrakk der og da !
Ser at tråden er 9 år gammel, men den var nå blitt bumpet av noen andre først.

Jeg tviler veldig på det noen mener om at det er alarmer på produktene på dagligvarebutikker. Jeg har nasket for godt over en hundrings daglig i 1.5 år, og aldri blitt tatt. Noen alarm har heller ikke gått av. Dette gjelder alt fra smågodt til rusbrus og tobakk. Butikkene jeg har prøvd er: Rema 1000, Rimi, Meny, ICA, Narvesen og 7/11.

Er også utrolig nysgjerrig til det om det fungerer å fore f.eks. en sekk med aluminiumsfolie for å unngå at eventuelle alarmer går av.
Aluminium trikset kan fungere. Men på feks Elkjøp har de mettalguard ser helt like ut som bøylene ved utgangen. Men de står ved inngangen som piper når du har med deg feks en sekk full av aluminiumsfolie.

Var på kurs for gateway/gundebo sine systemer for et par år siden. Men siden det bare ble med kurset og aldri noe installasjon er det ikke så mye jeg husker.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg har aldri hørt noen alarmer gått på den lokale KIWI butikken og ser ikke for meg at varene de har skal gi en alarm om du har putta den i en pose i vogna eller om du lurer den på kroppen et sted. Altså en vare som ikke har gått over scanner området på disken.
Video kamera har de ser jeg. Tviler på at de kikker så mye på dette.
Er det et poeng her?
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er det et poeng her?
Vis hele sitatet...
Det ligger rett fram forbi deg. Ting blir ikke poengløse av at du ikke har interesse for dem.
Sitat av Ketenna Vis innlegg
Ser at tråden er 9 år gammel, men den var nå blitt bumpet av noen andre først.

Jeg tviler veldig på det noen mener om at det er alarmer på produktene på dagligvarebutikker. Jeg har nasket for godt over en hundrings daglig i 1.5 år, og aldri blitt tatt. Noen alarm har heller ikke gått av. Dette gjelder alt fra smågodt til rusbrus og tobakk. Butikkene jeg har prøvd er: Rema 1000, Rimi, Meny, ICA, Narvesen og 7/11.

Er også utrolig nysgjerrig til det om det fungerer å fore f.eks. en sekk med aluminiumsfolie for å unngå at eventuelle alarmer går av.
Vis hele sitatet...
Kjenner flere som benytter seg av dette den dag idag. Kjøper seg en north face treningsbag, sender den til noen luringer i Russland som legger i flere lag med noe form for aluminium. Så er det bare å stappe baggen fullmed merkeklær. De går bevisst etter dyre klær, kanskje derfor de holder seg unna elektronikk som en sier over her?
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Kjenner flere som benytter seg av dette den dag idag. Kjøper seg en north face treningsbag, sender den til noen luringer i Russland som legger i flere lag med noe form for aluminium. Så er det bare å stappe baggen fullmed merkeklær. De går bevisst etter dyre klær, kanskje derfor de holder seg unna elektronikk som en sier over her?
Vis hele sitatet...
Vært vanlig i alle år med «preppa bagger». Hørt mange si det fungerer med sølvfolie, men magefølelsen sier at man bør bruke mylar.

Vil tro det er mer penger i klær enn elektronikk forresten. Særlig hvis du går på high end butikker som har feks Moncler jakker og lignende.
The North Face jakker har vært en klassiker i alle år også, lett omsettelig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vært vanlig i alle år med «preppa bagger». Hørt mange si det fungerer med sølvfolie, men magefølelsen sier at man bør bruke mylar.

Vil tro det er mer penger i klær enn elektronikk forresten. Særlig hvis du går på high end butikker som har feks Moncler jakker og lignende.
The North Face jakker har vært en klassiker i alle år også, lett omsettelig.
Vis hele sitatet...
Mylar ja, stemmer. Kom ikke på det i farta. Kan kjøpes på alibaba og lignende.