Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 5488
I dag skulle jeg til byen for å kjøpe noen greier og tok bilen. Kommer opp mot Oslo fra E6'en til Sverige og bommer fullstendig på et 60 skilt som gjemte seg opp buskene bak svingen helt i inngangen til Osloveien der. Suser forbi en fortoboks litt lenger inn og passer på at jeg ligger nøyaktig på 80.
Plutselig tenker jeg når jeg nærmer meg rompa på bilen foran at kanskje det er 60 på strekningen og fant senere ut at det var det sannelig.
Jeg hadde altså kjørt forbi en fotoboks i 80 i en 60 sone.

Det jeg lurer på da er, SER man hvis boksen tar bilde?
Er det stor sjangs for at den var aktiv?

Hørte at man ser at det blinker men så ikkeno.. Hvor mye blir det i bot? Mister jeg lappen?

Kommer til å bli drept av visse foreldre/bileiere hvis den jævla boksen funka.
Blits i mørket, i dagslys nei. Får sikkert forelegg på 5-6000. Tipper jeg.
Om boksen tar bilde så skal du se et skrapt rødt lys som blinker mot deg.
Uspiselig
Skrekkugle's Avatar
Trådstarter
Hvame av dere har rett?
Var dagslys da min kjære mor ble tatt, kom et skarpt rødt lys. Og uansett så er det veldig liten sjangse for at den boksev var aktiv. De har ikke penger til å drive dem så ofte.
Uspiselig
Skrekkugle's Avatar
Trådstarter
Håper for all del det Hvor mye måtte dere ut med? Får man brev i posten da eller? Rigner de og haler deg inn?
Du får det i posten ja, og angående sum hun måtte betale så hørte jeg aldri noe om den
du mister ikke lappen i 20km/t over fartsgrensen, og man SER om man blir tatt, uansett om det er på dagen eller natta. la du ikke merke til noe ble du nok ikke tatt
Sist endret av dirtyp0p; 11. juli 2003 kl. 19:13.
Nettopp Så du har ingenting å frykte Zpiff!
Tja, jeg har ikke peiling iallefall, men vil bare påpeke at de fleste boksene har digitale kamera som bestemmer blitz eller ei selv. Imotsetning til de gamle som blitzet uansett.
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Hjemme i ålesund har ikke alle boksene kamera, kanskje det ikke var kamera i den du kjørte forbi
The Rhymenocerous
polle's Avatar
Sånn helt ut av det blå så jeg på Top Gear i går, og de prøvde å finne ut hvor fort man måtte kjøre for at fotoboksen ikke skulle registrere det. Mener farten var på rundt 270 - 280 km/t.
Så om noen vil prøve det er det bare å slå seg løs
Vel..det med digital kamera er et prøveprosjekt såvidt jeg vet. Er vel få som har det enda?
De fleste av boksene har de gammle kameraene i behold.
Synes jeg så det på tv for en stund siden
Uspiselig
Skrekkugle's Avatar
Trådstarter
Takk for hjelpa folkens. Er sånn 70% god samvittighet nå La ikke merke til no blitz av no slag og jeg så sånn halveis ut på boksen mens jeg kjørte forbi *håpejegikkebletatt*

Det kjipeste er at jeg fikk lønn i dag og hvis jeg ble tatt ryker sannsynligvis _hele_ den og litt til
Før var det slik at bare et fåtall av de 200-300 boksene på norske veier var aktive, men nå mener jeg samf. dep bestemte seg for å utstyre alle boksene med digitalt utstyr, dvs. at _alle boksene skal være aktive.

Har sittet i en bil som ble tatt i boks èn gang, og slik jeg ser det, kan man ikke ungå å se den røde blitzen.
det skal flashe uansett.......
og hvis du lå i 80 på speedometeret så kjørte du i maks 72 det vil si ca 1000 kr i bot (+200?) Speedometeret stemmer aldri du skal altid trekke fra 10% av det du kjører i. I ditt tilfeller 8 km/t

du klarer en tusing i bot, hadde vært verre hvis du kjørt 20 for fort,altså 90 på speedo.

tetra
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Som sagt mange ganger er det vanskelig å ikke legge merke til at du blir knipsa av en fotoboks.
Uspiselig
Skrekkugle's Avatar
Trådstarter
Hmm, men hvis _alle_ skal være utstyrt og da også denne og jeg ikke så no blitz i det hele tatt så er jo det litt rart. 1000 spenn går greit *håpeåslippeunnapå*
når/hvis du får boten skriv hvor mye du fikk!
Er ganske sikker at jeg har rett

tetra
Uspiselig
Skrekkugle's Avatar
Trådstarter
Jeg skal nok holde dere oppdatert. Regner med at jeg får det i begynnelsen av neste uke (man/tirs).

Jaja skitt au
Opprinnelig postet av tetra
det skal flashe uansett.......
og hvis du lå i 80 på speedometeret så kjørte du i maks 72 det vil si ca 1000 kr i bot (+200?) Speedometeret stemmer aldri du skal altid trekke fra 10% av det du kjører i. I ditt tilfeller 8 km/t

du klarer en tusing i bot, hadde vært verre hvis du kjørt 20 for fort,altså 90 på speedo.

tetra
Vis hele sitatet...
Det er ikke alltid 10%. At speedometer ofte viser feil er riktig. De stiller dem sånn at de aldri skal vise for lite, men det er forskjell på speedometer, noen er ganske nøyaktige og andre viser mye mer enn de skal..


Forresten trodde ikke jeg de hadde fått de digitalkameraene enda overalt? Men det er bare noe jeg tror. Dersom du ble tatt av et digitalkamera, går det relativt fort før du får bot tipper jeg, for de skal visst ha direkte overføring av bilder til en sentral. Har du derimot blitt tatt av et kamera av den gammeldagse typen så kan det ta lengre tid, for da må de først hente filmen i boksen..
Jeg har aldri blitt tatt av en fotoboks selv, men jeg tror nok man legger merke til det om man gjør det.. Så tror ikke du trenger å være så veldig nervøs..
Du må rekne med at speedometeret på bilen viser feil, iallefall visst det er en eldre bil. Jo fortere du kjører jo mer feil blir det. Du kan få bilen din testa for å finne ut hvor stor misvisning det er ved forskjellig fart. Det kan vere snakk om alt fra 0-10 km når speedometert viser 80. 10 er vel kanskje og ta litt hardt i da...

Men alle som kjører for fort forbi fotobokser blir ikke tatt.
Jeg og en kamerat kjørte forbi 20-30km over farten forbi en digital boks. Det vart ikke noe bot der nei.
hvis du har motorsykkel og ligger akkurat på midtstripa og drar forbi en bil som passerer fotoboksen så slår fartsmåleren ut på din fart, men tar kun bilde av bilen..
så bilføreren får en klektig bot i posten..
slemt og stusslig, men det fungerer...
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Ikke alle fotobokser har apparat inni seg. Disse bildene er visstnok jævli dyre så bare de som virkelig kjører for fort blir tatt bilde av. Etter som du lå såpass mye over fartsgrensen som du gjorde så så vart nok du tatt bilde av.

En liten historie om en som hadde kjørt traktor:

En eller annen fyr som hadde kjørt traktor forbi en slik fotoboks fikk en bot på mange tusen, pga dette. Tror fartsgrensen var 80 km/t der. Og selvfølgelig går det ikke ann å kjøre så fort med en vanlig kje bondetraktor, så han betalte ikke. Det gikk vel en stund og de fant til slutt hva som hadde skjedd, en motorsykkel hadde passert traktoren akkurat da den passerte den fotoboksen, motorsykkelen hadde såpass stor fart, at boksen ikke rakk å ta bilde av motorsykkelen, men fikk heller av traktoren. Etter det jeg husker, så hadde motorsykkelen passert i godt over 120 km/t, akkurat som at en traktor kunne kjørt så fort

Synes denne historien er litt morsom.
Uspiselig
Skrekkugle's Avatar
Trådstarter
Fra en artikkel i dagbladet Onsdag 28. mai 2003:

Mange av de nye boksene kommer sannsynligvis til å være digitale. Foreløpig er bare sju-åtte digitale fotobokser i drift i Norge:


Tre i Oppland på riksveg 4 på strekningen Harestua - Gran.
Ett på E6 i Hedmark sør for Hamar, langs Mjøsa.
Ett montert i Telemark på E18 ved Stokkebakken sør for Skien.
Ett i Byfjordtunnelen ved Stavanger i Rogaland.
Ett i Bømlafjordtunnelen like ved Stord ved Haugesund.
Ett i Lærdalstunnelen ved Lærdal i Sogn og Fjordane.
- En av de viktigste grunnene til å ha digitale bokser er at vi kan styre de slik vi vil. Ved en skole kan vi for eksempel bare ha de på i skoletiden, sier avdelingsingeniør Arve Nyborg i Vegdirektoratet.

- Men hvorfor slå de av i det hele tatt?

- Vi er ikke ute etter å ta flest mulig, men å få farten og ulykkene ned. Tall viser at det klarer vi. Dermed gjelder det å ha boksene på så mye at folk velger å redusere farten, sier han.

- Det er utrolig irriterende når farten på køen reduseres med tjue kilometer i timen en halv kilometer før boksen. Men folk blir jo ikke tatt hvis de kjører noen kilometer over?

- Det er ingen grunn til å kjøre under fartsgrensen forbi boksen. De har samme feilmarginer som andre fartskontroller. I tillegg viser de fleste speedometer noen kilometer for mye. Det er politiet som bestemmer hvor lista skal ligge for at du blir tatt. Den kan variere, sier han.

----------------------------------------

Altså bare få er digitale altså de gode gamle blinker rødt ifølge dere. Jeg så ikke rødt *håpe*
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Vet ikke om dere husker noen skilt som vart hengt opp for noen år tilbake, det stod: "Høy ulykkes risiko, senk farten" Dette vart jo tatt ned igjen pga, de som kjøre under fartsgrensen senket farten enda mer, dermed enda høyrer ulykkes risiko.

Men at det blir overført direkte er jo bra, da får man tatt alle usett, så lenge de ikke skrur de av.
de blinker rødt når man blir tatt.. fikk et ifjor, husker ikke hvor mye over 80, men fikk 1500,- , og bota kom etter noen mnd.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Opprinnelig postet av Hofsoe


En liten historie om en som hadde kjørt traktor:

En eller annen fyr som hadde kjørt traktor forbi en slik fotoboks fikk en bot på mange tusen, pga dette. Tror fartsgrensen var 80 km/t der. Og selvfølgelig går det ikke ann å kjøre så fort med en vanlig kje bondetraktor, så han betalte ikke. Det gikk vel en stund og de fant til slutt hva som hadde skjedd, en motorsykkel hadde passert traktoren akkurat da den passerte den fotoboksen, motorsykkelen hadde såpass stor fart, at boksen ikke rakk å ta bilde av motorsykkelen, men fikk heller av traktoren. Etter det jeg husker, så hadde motorsykkelen passert i godt over 120 km/t, akkurat som at en traktor kunne kjørt så fort

Synes denne historien er litt morsom.
Vis hele sitatet...

Det er mange slike historier. Den som er mest kjent er nok en som skjedde i rundt Elverum et sted. Der rigget de opp en gråtass, som kjørte mot fotoboksen. Mannen som satt på traktoren hadde fult av gørr i håret så det stod rett bakover for at det skulle se ut som gråtassen holdt stor fart. Så kjørte en motorsykkel forbi slik at traktoren ble knipse i veldig høy hastighet. Skal ikke si akkurat hvor fort det var, for det husker jeg ikke. Bildet henger hos politiet i Elverum, det skal også ligge på nettet et sted.


Når det gjelder kameraer i fotobokser så er disse veldig dyre ja. Det vel 3 fotobokser på vei inn til molde, inntil nå nylig var det kun kamera i en fotoboks om gangen så de drev å bytte rundt på det kamera hele tiden.
Uspiselig
Skrekkugle's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Hofsoe
Men at det blir overført direkte er jo bra, da får man tatt alle usett, så lenge de ikke skrur de av.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke bra, jeg har kjørt for fort forbi en! ;P
De fleste fotoboksene har ennå ikke fått digitale kameraer (noe jeg er rimelig sikker også gjelder E6 inn til Oslo), av den gamle sorten var det ca. 10% av boksene det var kamera i, men når en film er brukt opp tar det som regel en stund før den blir tømt også.

Når det gjelder det røde lyset så vil du som regel se at dette blinker og dermed skjønne at du er blitt tatt (men kan også være litt vanskelig å se i spesielt dagslys)

Det er også lagt inn en del sikkerhetsmarginer i fotoboksene. Husker noe om at dersom det var 80 km/t fartsgrense på en strekning vil ikke fotoboksen slå ut før du ligger i ca. 95-97 km/t.

"Problemet" er nå som digitale kameraer er på vei inn, da sendes bildet over nettet til politiet (!?!) rett etter at bildet er tatt (altså ingen vits i å sage ned fotobokser som enkelte faktisk har gjort) og det vil bli kameraer i stort sett ALLE bokser da dette er langt billigere enn de gamle kameraene, samtidig som det også nok vil generere flere bøter (ergo høyere inntekter for politi...)
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Opprinnelig postet av ZpiFF
Nei det er ikke bra, jeg har kjørt for fort forbi en! ;P
Vis hele sitatet...
Men når man kjenner veiene og vet hvor disse boksene står, er det jo bare å sakke av så blir man ikke tatt.
husker ikke hvem, eller hvor jeg hørte det, men det var noen som hadde blitt knipsa bilde av, men fikk aldri en regning. merkelig greie.

anyhow, hadde det vært kamera i alle boksene, ville det blitt alt for mye arbeid for de som skal sjekke dette. hørte noe om det på radio, at politiet ikke hadde kapasitet for alt i verden å sjekke alt dette. men alternativet er jo å ansette flere, og sope inn penger :-\
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Altså.. Vær så snill og LES threaden før dere poster, utrolig slitsomt og lese den samme påstanden 5 ganger, og ikke kom med feilinformasjon. Hvis du ikke veit, så er det strengt tatt ikke nødvendig og poste.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Opprinnelig postet av tetra
det skal flashe uansett.......
og hvis du lå i 80 på speedometeret så kjørte du i maks 72 det vil si ca 1000 kr i bot (+200?) Speedometeret stemmer aldri du skal altid trekke fra 10% av det du kjører i. I ditt tilfeller 8 km/t

du klarer en tusing i bot, hadde vært verre hvis du kjørt 20 for fort,altså 90 på speedo.

tetra
Vis hele sitatet...

Dette er vel en gammel post, men jeg tar det opp.

Jeg har også hørt at et speedometer skal være 10% feil, men aldri testet det, så her en dag tok jeg med en GPS og testet dette på en lang flat mark i flere hastigheter. I vår Opel Vectra ble det:

ved 50km/t på speedometeret viste gpsen 49
ved 60 viste den 58
ved 70 viste den 67

osv, osv... så dere vet at det ikke er alltid dette stemmer ved eventuell fartskontroll, men ved fartskontroller er det også 5km/t feilmargin.. så det går vel noenlunde opp i opp...
Uspiselig
Skrekkugle's Avatar
Trådstarter
Tråden er tatt opp igjen ser jeg Artig det. Jeg har enda ikke fått noen bot og tror heller ikke jeg vil få det. Hadde det vært digitalt kamera i boksen hadde jeg hatt boten i labben for lenge siden og jeg er nesten 100% sikker på at det ikke ble tatt bilde av et gammelt kamera ettersom denne krever mye blitz.

Her om dagen kjørte jeg nemlig noen biler bak en bil som ble tatt ved vinterbro og blitzen var såpass at den ville jeg nok lagt merke til hvis jeg hadde kjørt rett forbi. Så jeg lever nå i den tro at jeg slipper unna Wohoo
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Er ikke 10% feil, tenk deg når du nærmer deg 300kmh, så viser speedo'en 30 feil? Det er litt drøy
10kmh feil er mere korrekt. Lastebiler og busser derimot har kaliberte speedometre. Helt riktig er det dog alltid ikke, min viser 66 når den gjør 80.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Opprinnelig postet av tassmus
...
Det er også lagt inn en del sikkerhetsmarginer i fotoboksene. Husker noe om at dersom det var 80 km/t fartsgrense på en strekning vil ikke fotoboksen slå ut før du ligger i ca. 95-97 km/t.

"Problemet" er nå som digitale kameraer er på vei inn, da sendes bildet over nettet til politiet (!?!) rett etter at bildet er tatt (altså ingen vits i å sage ned fotobokser som enkelte faktisk har gjort) og det vil bli kameraer i stort sett ALLE bokser da dette er langt billigere enn de gamle kameraene, samtidig som det også nok vil generere flere bøter (ergo høyere inntekter for politi...)
Vis hele sitatet...
TROR det er sånn at de ikke slår ut på fartsoverskridelser på under 10km/h. I.o.m. at det kreves tid og penger for å skifte rull, så lønner det seg ikke å ta bilde av de minste forseelsene, samt at folk ikke skal bremse og kjøre i 50 forbi en boks i 70-sonen.

De nye boksene er ganske morsomme. De tar nemlig ikke bare bilde av de som kjører for fort, men av ALLE bilene som passerer.
Etter du har kjørt forbi den, tenker du kanskje "puh. nå kan jeg gasse på igjen" (eller noe i den duren )
Problemet er da at det kommer ENDA boks, også denne av den digitale typen. Da denne også tar bilde av deg, selvom du kjører aldri så sakte forbi akkurat der, regner den ut tiden du har brukt på strekningen mellom denne og den første boksen.
Har du en gjennomsnittsfart som er høyere enn fartsgrensa er du i deep shit.

Disse boksene kan (heldigvis) gjenkjennes, fordi de har 2 kameraer (ellerno) og 1 blitz.

____
| o |
| | <- gammel boks
| O |
\ /

____
| o o |
| | <- ny boks
| O |
\ /

EDIT: eh.. tydeligvis ikke lov med flere mellomrom av gangen, nei.
iallefall: 2 "små ting" og 1 "stor ting" på de nye, 1 av hver på de gamle.
Jeg kom fra Lista en gang og kjørte E18 nordøstover mot Oslo, en strekning hvor jeg ikke kjenner fotoboksenes plassering, jeg legger meg ut, har vel rundt 140km/t, og kjører forbi i det blitzen slår til, antakeligvis har jeg ligget så langt over i det andre kjørefeltet at bildet ikke fikk med nummerskiltet.

Dette var på høylys dag, og blitzen kjentes godt i øynene.
Ja, er helt sikker på at du ville sett et rødt og kraftig blink fra boksen. Da du viste at boksen var der, og sannsynligvis så den da du kjørte forbi, kunne du nok ikke klart å unngå å se det hvis det blinket. Tror at grensen for om lappen ryker ligger på 25km/t... (rett meg hvis det er feil)
Kommer litt an på:
Hvis fartsgrensen er 70 eller mindre, er 25 maks du kan kjøre over uten å miste lappen.
Hvis du derimot skulle være 80 eller høyere, er det 35 km/t som er grensen. Du får jo selvfølgelig en kraftig bot, men du slipper å miste lappen.

Noen som har peil på om det er slik at du ikke kan kjøre like fort, før du mister lappen når du har prøvetid på lappen?
de fotoboksene som måler gjennomsnittfarten er ikke så galne som de høres ut, har gjennomsnittshastighetsmåler i bilen, og den er MYE lavere enn du skulle trudd, taper enormt mye på en rundkjøring feks.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Men hva om den står på en riksvei for eksempel?
De fleste fotoboksene står jo på landeveiene rundt om i landet.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
tviler på at digitale bokser som blir satt opp for å måle strekninger, har så mye sperringer o.l mellom seg, det hadde jo bare vært teit.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
tar den opp igjen jeg det med å muste lappen går på prosen over fartsgrensen, Luktus og jeg ( jeg satt bakpå, takk gud) var på vei hjem til meg, og ble tatt i 60 sone, da var vi 37 km/t over dvs 97km/h hadde vi, han mustet lappen i 6 måneder og fikk en bot på 4/5000kr det var på 125cc da... ganske surt da, det var vel og merke ikke fotobokser men det er noe med prosent og ikke bare 25km/t over grensa så muster du lappen
ikke noe prosenter nei, går på hastighet.. prosenter har med sikkerhetsmarginer og gjøre, 3% tror jeg de trekker fra..

i 60 sone mister du på 25km/t over, i 70km/t+ er grensa 35 km/t over
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Må bare påpeke at bilen min plages litt med speedometeret, den viser 10km over istedet for under

Så når min far kjørte i 90 ifølge speedometeret ble han tatt i 103
Elanzer: teksten din var utydelig...

Det er ikke prosent, men faste grenser, og tror politien trekker fra ca 5% eller noe. Her er takstene på bøter, jeg og en kamerat scannet den inn da vi fikk den etter å blitt tatt...
Hepps

Aner ikke hvor mange bokser som er Digital nå, men det er ikke så mange ennå. men antallet stiger raskt.

ble selv blitset for et par uker side på stjørdal (ved Trondheim Lufthavn) og da var det et KRAFTIG rødt blits lys som er umulig og ikke merke. jeg var da 8 Kmt over grensa og det resulterte i 1000 raske.. du får brev først hvor du må godta bota eller ikke (dvs..eier av bil) og deretter så tar det et par uker før selve bota kommer til deg...

kjørte du mellom 75 og 80 i 60 sonen så blir det antagelig rundt 2000 spenn. husker jeg ikke feil så stiger det med 500 kroner for hver 5 Kmt over grensa...
Opprinnelig postet av ScoopeX
ikke noe prosenter nei, går på hastighet.. prosenter har med sikkerhetsmarginer og gjøre, 3% tror jeg de trekker fra..

i 60 sone mister du på 25km/t over, i 70km/t+ er grensa 35 km/t over
Vis hele sitatet...
Det går på prosenter jo. De regner at du ligger så og så mange prosent over fartsgrenden. Så ligger du i 70 i 59 sonen ligger du (litt hode regning) tja 30 % over lovelig hastighet

tetra